Analysis of monitoring parameters of wear of rolling stock wheel pairs

Authors

  • Y. Zub
  • S. Sapronova
  • V. Tkachenko

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-10

Keywords:

rolling stock of railways, wheel pair, rolling surface, monitoring system, control of wear parameters

Abstract

The article analyzes the systems of control of the technical condition of wheel pairs both on the railways of Ukraine and in the world. The advantages and disadvantages of these systems, especially their use and operation are revealed. The principle of operation and components of systems, through which the fixation and control of parameters of wear of wheel pairs is carried out, is considered. After analyzing the existing systems of checking the technical condition of wheel pairs, the experience of their use, the advantages and disadvantages of different systems and devices, the authors have proposed a stationary device for controlling the technical condition of the wheel pairs of rolling stock of railways, based on the automatic control of the technical condition of the wheel pairs of the rolling stock when moving from stationary installation installed on a rail track and connected to automated rolling stock systems. Taking into account the analysis of the investigated material, conclusions were made on the feasibility of introducing a fully-fledged automated control of the technical condition of the wheel pairs, the prospects of using these systems on the railways of Ukraine.

References

Автоматизированный диагностический комплекс для контроля геометрических параметров колесных пар вагонов «Комплекс». URL: http://www.labracon.ru/ru/products/complex. (Дата звернення 01.02.2019).

Степанова Л.Н., Бехер С.А., Кочетков А.С. Использование тензометрии для контроля колес грузового вагона в движении. Контроль. Диагностика. 2008. №8. С.19−23.

Серьезнов А.Н., Степанова Л.Н., Ивлиев В.В., Кабанов С.И., Бехер С.А. Акустико-эмиссионный контроль железнодорожных конструкций. Наука. Новосибирск, 2011. C. 23-29.

Степанова Л.Н., Кабанов С.И., Бехер С.А., Коломеец А.О. Тензометрическая система для обнаружения дефектов поверхности катания колес грузовых вагонов. Датчики и системы. 2013. №10. С. 38–44.

Степанова Л.Н., Коломеец А.О. Использование быстродействующей тензометрии для контроля поверхности катания колес грузовых вагонов. Подвижной состав XXI века: идеи, требования, проекты: материалы VIII Международной научно-технической конференции, Санкт-Петербург, июль 2013, 2013. С. 25–26

Бехер С.А., Коломеец А.О., Степанова Л.Н., Кочетков А.С. Разработка комплекса информативных параметров тензометрических сигналов при контроле колес в движении. Планово-предупредительный вид ремонта тягового подвижного состава с учетом его технического состояния: коллективная монография по материалам международной научно-практической конференции «Эксплуатационная надежность подвижного состава», Омск, 18 октября 2013 г. Омск, 2013. С. 215–221.

Radsatzdiagnose-System ARGUS II. URL: https://www.hegenscheidtmfd.com/railway/ radsatzdiagnose-system-argus-ii/ (Last accesed: 11.03.2019).

Буряк С.Ю. Диагностирование состояния поверхности катания колеса подвижного состава железных. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. 2013. №. 1. 22-29.

Диагностика технического состояния вагонов. Железнодорожные вагоны. Введение в дисциплину [Электронный ресурс]. – URL: http://www.vagonijd.ru/razdel_12.6%20diagnostika.php. (Дата звернення 01.02.2019).

Заявка u 2014 06343 Україна, МПК (2019.04) B01J 13/00. Стаціонарний пристрій для контролю технічного стану колісних пар рухомого складу залізниць / Сапронова С.Ю., Зуб Є.П., Ткаченко В.П.; (Україна); заявник та патентовласник Держ. ун-т інфраструкт. та технологій. № u 2014 06343; заявл. 10.04.19.

Сапронова С.Ю., Ткаченко В.П., Велігура А.В. Розробка програмно-технічних засобів моніторингу зносу бандажів локомотивів. Вісник Східноукраїнського нац. ун-ту ім. В. Даля. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2009. №2 (132). С. 365 − 362.

Бехер С.А., Коломеец А.О., Степанова Л.Н., Кочетков А.С. Исследования динамических сил в системе колесо – рельс в процессе движения грузового вагона. Контроль. Диагностика. 2016. №7. 68–72.

Бехер С.А., Коломеец А.О. Экспериментальная методика измерения динамических сил, действующих на рельсы подкранового пути в реальных условиях эксплуатации. Известия вузов. Строительство. 2016. № 3. С. 110–118.

Бехер С.А., Коломеец А.О. Повышение достоверности контроля колес грузовых вагонов в Дефектоскопия. 2015. № 3. С. 61–68.

Система передачи данных на базе концентраторов КИ-6М. Автоматизированное рабочее место администратор СПД. Программное обеспечение ПО АРМ Администратор СПД. Руководство пользователя. НПЦ «ИНФОТЕКС». Екатеринбург, 2005. 42с.

Миронов А.А., Образцов В.Л., Соболев В.Я. Анализ опыта эксплуатации технических средств контроля подвижного состава. Автоматика, связь, інформатика. 2005. № 3. С. 28-30.

Published

2019-06-06

How to Cite

Zub, Y., Sapronova, S., & Tkachenko, V. (2019). Analysis of monitoring parameters of wear of rolling stock wheel pairs. Transport Systems and Technologies, 1(33), 107–117. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-10

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>