Microwave technologies for monitoring the maglev way structure reliability

Authors

  • Y. Lavrich
  • S. Plaksin
  • L. Pogorelaya

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-5

Keywords:

way structure, crack, strength, dynamic control, electromagnetic radiation

Abstract

Modern high-speed ground vehicles are implemented on the application of magnetic levitation technology, when the vehicle in the process of movement does not concern the way structure. High speeds and small levitation distances create difficulties in ensuring the reliability and safety of such transport functioning, lead to the impossibility of using traditional control means, which requires the development of control methods based on new physical phenomena. Taking into account the distinctive features of a magnetically-levitative vehicle and the degree of influence of its systems on the catastrophic consequences of failure in general, a way structure was proposed as a generalized object of control, and microwave radiation accompanying destruction as an information signal of the process of destruction of the track structure.

A certain relationship has been established between the parameters of electromagnetic emission arising from the cracklings of way structure materials and its strength, which makes it possible to implement a passive non-destructive dynamic control device for the way structure of the high speed transport, for which a high informativeness and high-speed are characteristic and which ensures high reliability and safety of modern high-speed vehicles.

References

Мещанинов С.К. Методы моделирования и управления надежностью функционирования горных выработок. Моногр. Днепр: Национальный горный университет, 2011. 360 с.

Откидач В.В., Джура С. Г., Чурсинова А. А. Концептуальные основы системного анализа рисков в энергетике // Практика и перспективы развития партнерства в сфере высшей школы. Донецк, 2007. Т. 2. С. 279-298.

Клебанов Ф.С. О современной концепции безопасности // Безопасность труда в промышленности, 2002. № 6. С. 33– 38.

Голуб В.П., Плащинская А.В. Феноменологическая модель роста усталостной трещины в идеально-пластических бесконечных пластинках при одноосном симметричном знакопеременном нагружении // Прикладная механика, 2005. Т. 41 (51), №12. С.116-127.

Плащинская А.В., Башта Е.Т., Джурик Е.В. Моделирование распространения усталостной трещины с учетом двухосного напряженного состояния у ее вершины // Вісник НТУУ «КПІ». Серія машинобудування, 2015. № 2 (74). С. 36-41.

Пирадов К.А., Ротт Н.А. Трещиностойкость бетонов на легких заполнителях // Строительство, материаловедение, машиностроение. Стародубовские чтения, 2014. С.160-163.

Вострецов А. Г., Яковицкая Г. Е. Влияние внешнего импульсного низкоэнергетического воздействия на процесс разрушения предварительно нагруженных образцов горных пород // Физико-технические проблемы разработки полезных ископаемых. Геомеханика, 2014. № 6. С. 61-69.

Черникова Т.М., Иванов В.В., Михайлова Е.А. Спектральный анализ электромагнитного излучения при нагружении материалов // Сб. научн. трудов Межд. научно-практической конф. «Перспективные инновации в науке, образовании, производстве и транспорте`2007». Одесса: Черноморье, 2007. Т.1. С. 86–87.

Гордиенко Ю.Е., Щербань И.Н. СВЧ резонаторный сенсор для диагностики малоразмерных объектов различной консистенции // Материалы 7-й МНПК «Сенсорная электроника и микросистемные технологии». Одесса, 2016. С.43.

Субботин С.А., Олейник А.А. Выделение набора информативных признаков на основе эволюционного поиска с кластеризацией // Искусственный интеллект, 2008. №. 4. С. 704-711.

Субботин С.А., Олейник А.А. Анализ и обработка априорной информации в конструировании систем автоматического распознавания. Дніпро: Наука і освіта, 2007. 180 с.

Колесник Д.Ю., Коваль П.Н., Сыченко В.Г. Проникающие ингибиторы металлокоррозии для повышения долговечности железобетонных конструкций // Материалы 67 МНПК «Проблеми та перспективи розвитку залізничного транспорту». Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. Дніпропетровськ, 2007. С.110.

Дубинчик О.И. Влияние коррозии бетона и арматуры на долговечность пролетных строений мостов // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. Дніпропетровськ, 2005. Вип. 6. С. 109-112.

Черникова Т.М. Научные основы метода контроля процесса разрушения композитов с использованием электромагнитного излучения. Кемерово. диссер. д. т. н., 2014. 319 с.

Патент № 82919 України. Матричний електромагнітний екран / В.О. Дзензерський, І.І. Соколовський, Ю.М. Лаврич та інш., 2013. Бюл. № 16 від 27.08.13.

Патент № 87810 України. Фрактальний електромагнітний екран-реструктуризатор / В.О. Дзензерський, І.І. Соколовський, Ю.М. Лаврич та інш. – 2014. – Бюл. № 4 від 25.02.14

Published

2019-06-06

How to Cite

Lavrich, Y., Plaksin, S., & Pogorelaya, L. (2019). Microwave technologies for monitoring the maglev way structure reliability. Transport Systems and Technologies, 1(33), 55–66. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-5