CALCULATION OF THE WEAR OF CONTACT FRICTION PAIR STOCK − GUIDE HYDRAULIC DAMPER WITH USING THE MODERN COMPUTER MODELING METHODS

Authors

  • Y. Scherbina

Keywords:

hydraulic dampers, a computer model damper, working condition, modern-ization of units, wear.

Abstract

The article presents a description of the most common faults of components of the hydraulic damper of oscillations of type НЦ-1100, which lead to the loss of its operable state. In the conditions of the passenger wagon depot on the bench equipment, the effect of the wear of the guide on the operation of the hydraulic damper of vibrations is investigated, the results of the work on determining the contact forces of the frictional friction pair «rod-guide» of the hydraulic shock absorber НЦ-1100 of a typical and improved passenger car are described.
In the software package SolidWorks Motion, the robots of the mechanism are modeled taking into account the dynamic loads from the car body to the power elements of the damping device. The distribution of contact forces in the friction zone of the responsible rod-guide pair and the effect of lateral horizontal forces, which are transmitted to the shock-absorber attachment points, are established.

References

1. Ishchenko V., Scherbina Yu. Підвищення ефективності роботи гідравлічних гасителів коливань па-сажирських вагонів на візках типу КВЗ-ЦНИИ шляхом конструктивних змін //Вісник СНУ ім. В. Даля – №4 (234) – 2017. – С.106-110.
2. Ishchenko V., Scherbina Yu. (Україна) Патент на корисну модель № 118226 від 25.07.2017р. (бюл. № 14/2017) Гідравлічний гаситель коливань.
3. Звіт з НДР (ДЕТУТ) № держреєстрації №0116U008469, зареєстрований УкрІНТЕІ за обліковим номером ОК №0217u003589 від 23.05.17 − 127 с.
4. Chernyak G., Scherbina Yu. Розробка моделі пасажирського вагона для досліджень динаміки в про-грамному комплексі «Универсальный механизм» // Збірник наукових праць ДЕТУТ. Серія «Транспор-тні системи і технології».– К.: ДЕТУТ, 2007. – Вип.12. – С. 75-82.
5. Archard, J.F. (1953) Contact and rubbing of flat surface, J Applied Physics. 24: 981–988.
6. Paul Kurowski. Engineering Analysis with SOLIDWORKS Simulation 2016, 500p.

Література:

1. Іщенко В.М., Щербина Ю.В. Підвищення ефективності роботи гідравлічних гасителів коливань пасажирських вагонів на візках типу КВЗ-ЦНИИ шляхом конструктивних змін. // Вісник СНУ ім. В.Даля – №4 (234) – 2017. – С. 106-110.
2. В.М. Іщенко, Ю.В. Щербина (Україна). / Патент на корисну модель № 118226 від 25.07.2017 р. (бюл. № 14/2017) Гідравлічний гаситель коливань
3. Звіт з НДР (ДЕТУТ) № держреєстрації №0116U008469, зареєстрований УкрІНТЕІ за обліковим номером ОК №0217u003589 від 23.05.17 − 127 с.
4. Черняк Г.Ю., Щербина Ю.В. Розробка моделі пасажирського вагона для досліджень динаміки в програмному комплексі «Универсальный механизм» // Збірник наукових праць ДЕТУТ. Серія «Транс-портні системи і технології». – К.: ДЕТУТ, 2007. – Вип.12. – С. 75-82.
5. Archard, J.F. (1953) Contact and rubbing of flat surface, J Applied Physics, 24: 981–988.
6. Paul Kurowski. Engineering Analysis with SOLIDWORKS Simulation, 2016, 500p.

Published

2018-01-25

How to Cite

Scherbina, Y. (2018). CALCULATION OF THE WEAR OF CONTACT FRICTION PAIR STOCK − GUIDE HYDRAULIC DAMPER WITH USING THE MODERN COMPUTER MODELING METHODS. Transport Systems and Technologies, (31), 159–169. Retrieved from https://tst.duit.in.ua/index.php/tst/article/view/19

Issue

Section

Technics and techology