Дослідження можливостей експлуатації швидкісних пасажирських поїздів за системою багатьох одиниць на залізниці україни

  • H. Prokhorchenko
  • V. Belokudria
  • N. Sevruk
  • T. Nikitina
  • Y. Stupakova
  • D. Alafin
Ключові слова: залізниця, швидкісні поїзда, Інтерсіті , система багатьох одиниць, моделювання

Анотація

В роботі досліджено напрямок впровадження технології експлуатації з’єднаних швидкісних поїздів, що дозволить скоротити витрати на освоєння змінного попиту на дільницях маршрутів поїздів, підвищити якість обслуговування пасажирів. Проведено аналіз досвіду експлуатації високошвидкісних пасажирських поїздів за системою багатьох одиниць. Запропоновано удосконалену модель діючого варіанту обігу швидкісних поїздів категорії Інтерсіті+ на напрямку Київ-Пшемисль при з’єднанні двох швидкісних поїздів.

Посилання

Ran Chen, Leishan Zhou, Yixiang Yue, Jinjin Tang,Chao Lu. The integrated optimization of robust train timetabling and electric multiple unit circulation and maintenance scheduling problem. Advances in Mechanical Engineering 2018, Vol. 10(3). 1–16.

Zhou X.S. and Zhong M. Bicriteria train scheduling for high-speed passenger railroad planning applications. Eur J Oper Res 2005; 167: 752–771.

Бутько Т.В., Ломотько Д.В., Прохорченко А.В., Олійник К.О. Формування логістичної технології просування вантажопотоків за жорсткими нитками графіку руху поїздів. Збірник наукових праць. Харків, УкрДАЗТ, 2009. №78. C. 71-75.

Nima Ghaviha, Markus Bohlin, Christer Holmberg, Erik Dahlquist, Robert Skoglund, Daniel Jonasson .A driver advisory system with dynamic losses for passenger electric multiple units.// Transportation Research Part C: Emerging Technologies Volume 85, December 2017, Pages 111-130.

Heyuan Huang, Weikun Zhang, Meng Chen, Yiming He. Effect of intercity electric multiple unit projects on regional economic development: evidence from a natural experiment in Zhongshan city, China /Heliyon 5, 2019 P. 1-6.

Steffen Huck, Wieland Müller, Nicolaas J. Vriend “the east end, the west end, and king’s cross: on clustering in the four-player hotelling game// Econ. Inq., 40 (2) (2002), P. 231-240

Tammy Drezner, Zvi Drezner, Shogo Shiode A threshold-satisfying competitive location model// J. Reg. Sci., 42 (2) (2002), pp. 287-299.

Pablo Dorta-González, Dolores R. Santos-Peñate, Rafael Suárez-Vega Cournot oligopolistic competition in spatially separated markets: the stackelberg equilibrium //Ann. Reg. Sci., 38 (3) (2004), P. 499-511

Ran Chen, Leishan Zhou, Yixiang Yue, Jinjin Tang and Chao Lu The integrated optimization of robust train timetabling and electric multiple unit circulation and maintenance scheduling problem// Аdvances in Mechanical Engineering 2018, Vol. 10(3) P.1–16.

Lin D.Y. and Ku Y.H. Using genetic algorithms to optimize stopping patterns for passenger rail transportation.Comput: Aided Civ Inf 2014; 29. P. 264–278

Niu H.M., Zhou XS and Gao RH. Train scheduling for minimizing passenger waiting time with time-dependent demand and skip-stop patterns: nonlinear integer programming models with linear constraints. Transport ResB: Meth 2015. P. 117–135

Yang L.X., Qi J.G., Li S.K. Collaborative optimization for train scheduling and train stop planning on high-speed railways. Omega 2016; 64. P. 57–76.

High-Speed Rail in Korea: Lessons for the Midwes. Midwest High Speed Rail Association, December 7, 2013. - 9 р. Режим доступу: https://www.midwesthsr.org/sites/default/files/studies/Korea_overview_2013_12_07.pdf.

D. Suh, Sunduck; Yang, Keun-Yul; Lee, Jae-Hoon; Ahn, Byung-Min; Kim, Jeong Hyun (2005). "Effects of Korean Train Express (KTX) Operation on the National Transport System" (PDF). Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies. 5. P. 175–189.

Ceder A., Golany B., Tal O. Creating bus timetables with maximal synchronization //Transportation Research. 2000. Part A 35. Р. 913 -928.

. Liebchen C., Schachtebeck M., Schöbel А., Stiller S, Prigge A. Computing delay resistant railway timetables. Computers & Operations Research .Volume 37, Issue 5, May 2010, Pages 857-868

Castelli L., Pesenti R., Ukovich Castelli W. Scheduling multimodal transportation systems // European Journal of Operational Research. 2004. Vol. 155(3). P. 603-615.

Kim K-H and S. Suh (2003), Allocation of Rail Line Capacity between KTX and Conventional Trains under Different Policy Goals with Mathematical Programming, Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, Vol.5, October, P.236-251.

Yun Wang, Yu Zhou, Xuedong Yan. Optimizing Train-Set Circulation Plan in High-Speed Railway Networks Using Genetic Algorithm Journal of Advanced Transportation. Volume 2019, Article ID 8526953, Р.1-12.

Опубліковано
2019-12-26
Як цитувати
Розділ
Організація перевезень і безпека транспорту