Оптимальне за питомими витратами прогнозування ресурсу корпусної ізоляції тягових електричних двигунів локомотивів

  • Y. Kozik
Ключові слова: корпусна ізоляція, зворотна напруга, контроль стану ізоляції, система утримування тягового електродвигуна

Анотація

Розглядається задача про визначення ресурсу корпусної ізоляції і  відповідних моментів її відновлення для тягового електродвигуна ЕД‑118А. Критерієм в задачі служить мінімум сумарних питомих витрат на виконання ПР-3 і КР-1 протягом періоду від останнього проведення КР‑2 до наступного КР‑2. Враховується  ступінь відновлення ізоляції. Моделювання ресурсу ізоляції і періодів відновлення ПР-3 засновано на даних вимірів зворотної напруги в залежності від пробігу.

Посилання

В.М. Самсонкін, О.М. Гончаров, С.Г. Грищенко та ін. Комплексна програма оновлення залізничного рухомого кладу України на 2008 – 2020 роки. Укрзалізниця. К.:ДП ДНДЦ УЗ, 2009. 300 с.

А .А. Босов, П. А. Лоза. Теоретические основы рационального содержания подвижного состава железных дорог: Монография. Днепропетровск: Дриант, 2015. 252 с. ISBN 978-966-2394-15-3.

Asadzadeh, S.M., Azadeh, A., 2014. An integrated systemic model for optimization of condition-based maintenance with human error. Reliability Engineering & System Safety, 124:117-131. [doi:10.1016/j.ress.2013.11.008].

Lu, X.F., Liu, M., 2014. Hazard rate function in dynamic environment. Reliability Engineering & System Safety, 130:50-60. [doi:10.1016/j.ress.2014.04.020].

Shi, H., Zeng, J.C., 2014. Preventive maintenance strategy based on life prediction. Computer Integrated Manufacturing Systems, 20(5):1133-1140 (in Chinese).

Yin, H., Zhang, G.J., Zhu, H.P., et al., 2015. An integrated model of statistical process control and maintenance based on the delayed monitoring. Reliability Engineering & System Safety, 33:323-333. [doi:10.1016/j.ress.2014. 09.020].

Tang, D.Y., Makis, V., Jafari, L., et al., 2015. Optimal maintenance policy and residual life estimation for a slowly degrading system subject to condition monitoring. Reliability Engineering & System Safety, 134:198-207. [doi:10.1016/j.ress.2014.10.015].

Shi, H., Zeng, J.C., 2014. Preventive maintenance strategy based on life prediction. Computer Integrated Manufacturing Systems, 20(5):1133-1140 (in Chinese).

Montoro-Cazorla, D., Pérez-Ocón, R., 2014. A reliability system under different types of shock governed by a Markovian process and maintenance policy K. European Journal of Operational Research, 235(3):636-642. [doi:10.1016/j.ejor.2014.01.021].

Lin, Y.H., Li, Y.F., Zio, E., 2014. Multi-state physics model for the reliability assessment of a component under degradation processes and random shocks. ESREL, Amsterdam, the Netherlands, p.1-7.

Lin, Y.H., Li, Y.F., Zio, E., 2015. Integrating random shocks into multi-state physics models of degradation processes for component reliability assessment. IEEE Transactions on Reliability, 64(1):154-166. [doi:10.1109/TR.2014. 2354874].

Caballé, N.C., Castro, I.T., Pézrez, C.J., et al., 2015. A condition-based maintenance of a dependent degradationthreshold-shock model in a system with multiple degradation processes. Reliability Engineering & System Safety, 134:98-109. doi:10.1016/j.ress.2014.09.024].

Castro, I.T., Caballé, N.C., Pérez, N.C., 2015. A conditionbased maintenance for a system subject to multiple degradation processes and external shocks. International Journal of Systems Science, 46(9):1692-1704. [doi:10.1080/00207721.2013.828796].

Nefedov, Roman & Loginova, Elena., 2018. Investigation of wear of insulation of traction engines of locomotives in operation. ITM Web of Conferences. 18. 01006. [doi: 10.1051/itmconf/20181801006].

Jian ZHANG, Ji-en MA, Xiao-yan HUANG, et al., 2015. Optimal condition-based maintenance strategy under periodic inspections for traction motor insulations. Journal of Zhejiang University-SCIENCE A (Applied Physics & Engineering), 16(8):597-606. [doi:10.1631/jzus.A1400311]

М.И. Капица, В. В. Лагута, Т. Н. Сердюк Определение системы диагностирования ТЭД с учетом выбора предпочтительных элементов с изменяющейся интенсивностью // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2017. № 4. Харьков: Вид-во УкрДУЗТ. С. 9 –15.

Serdiuk T., Feliziani M., Serdiuk K., 2018. About electromagnetic compatibility of track circuits with the traction supply system of railway / Proc. of the 2018 International Symposium on Electromagnetic Compatibility -EMC EUROPE 2018. - Publisher: IEEE. Conference Location: Amsterdam, Netherlands. 27-30 Aug. 2018. Pages: 242 – 247. [DOI: 10.1109/EMCEurope.2018.8485034]

Michail Kapitsa, Vasiliy Laguta, Yuriy Kozik, «Selecting the Parameters of The Diagnosis of Frame Insulation Condition in Electrical Machines of Locomotives», International Journal of Engineering & Technology, Vol. 7 (4.3) (2018), pp. 110-114. DOI: 10.14419/ijet.v7i4.3.19718.

Olivier Barré, Bellemain Napame . The Insulation for Machines Having a High Lifespan Expectancy, Design, Tests and Acceptance Criteria Issues. Machines 2017, 5(1), 7; https://doi.org/10.3390/machines5010007

Методы контроля изоляции по возвратному напряжению и кривой саморазряда. Контроль изоляции по возвратному напряжению. Режим доступа: http://ргр-тоэ.рф/tehnika-vyisokih-napryazheniy/126-metody-kontrolya-izolyacii-po-vozvratnomu-napryazheniyu-i-krivoy-samorazryada.html

И. М Меламедов. Физические основы надежности . Л., Энергия , 1970. С. 132-138.

Правила ремонту електричних машин тепловозів. № ЦТ-0064: Наказ Укрзалізниці від 23.02.03 р. № 53-Ц. / К., ТОВ Видавничий дім „САМ", 2003. 148 с

Опубліковано
2019-12-24
Розділ
Техніка і технології