Experimental evaluation of the flat wagon stability factor in operation conditions

Authors

  • O. Fomin
  • P. Prokopenko
  • S. Sapronova
  • A. Fomina

DOI:

https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-13

Keywords:

light-weight freight cars, running dynamic tests, speed, stability factor, derailments, fault, dynamics, computer simulation

Abstract

Ensuring traffic safety is one of the most important requirements for the operation of railways. Among accidents and disasters in railway transport the greatest danger is the derailment, as it can lead to grave consequences. The reasons of the derailment of wagons are due to malfunctions of rolling stock, deviations from the rules of the maintenance of the track, unsatisfactory dynamics of the train as well as the conditions of their operation. These failures, in particular, related to the destruction of the elements of the chassis, directly lead to the derailment of wagons. A significant drawback of the work of the railway transport of Ukraine is the restriction of the speed of trains with empty freight cars, which are equipped with models of wagons 18-100. Among the reasons for the derailments of the wheels of rail cars associated with malfunctions of the running gear, the following can be called: breakage of side frames and overhead bolts of trolleys, fracture of axles and wheels, malfunctions of roller bearings of the boot knot, wear of elements of friction oscillators and oscillation knobs on the superstructure beams, unacceptable variations in the size of the trolleys. Another important reason is the negative reduction of the wagon's packaging by more than 10% of the factory installed by the manufacturer.

References

Фомін О.В., Розробка методики впровадження різних профілей в якості складових елементів несучих систем вантажних вагонів // Вісник національного технічного університету «ХПІ». Харків., 2012 С.29-33.

Kelrykh М., Fomin О. Perspective directions of planning carrying systems of gondolas // Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014. №6, Р. 64-67.

N. Gorbunov, R. Domin, M. Kovtanec, K. Kravchenko. The multifunctional energy efficient method of cohesion control in the "wheel-braking pad-rail" system // Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej – Transport. Międzynarodowej Konferencji Naukowej TRANSPORT XXI WIEKU, Arłamуw. 2016. Р. 114–126.

Фомін, О.В, Прокопенко П.М., Горбунов М.І. Сапронова С.Ю. Поліпшення несучої здатності вагона-хопера для перевезення зерна з метою підвищення опору динамічним зусиллям // Науковий журнал – Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – Сєверодонецьк: СНУ ім. В.Даля, 2017. – № 5(235) – С. 88-99.

Sapronova S, Tkachenko V., Kramar N., Voron‘ko A.. Regularities of shaping of a wheel profile as a result of deterioration of the rolling surface in exploitation. Transport Problems // International Scientific Journal. 2008. №3(4), 47−57.

Fomin, O.V., Gostra A.V. Variations describe the structural designs of freight cars // Proceedings of the State Economic and Technological University of Transport, Ministry of Education and Science of Ukraine series Transport systems and technologies. 2015. №26-27. - Р.137-147.

Myamlin, S., Neduzha, L., Ten, O., Shvets, A. Spatial vibration of cargo cars in computer modelling with the account of their inertia properties // Mechanika. 2010: Proc. of 15th Internet. Conference. P. 325-328.

Myamlin, S., Lunys, O., Neduzha, L., Kyryl‘chuk O. Mathematical modeling of dynamic loading of cassette bearings for freight cars. тransport means // Proc. of 21st Intern. Scientific Conference – 2017. P. 973-976. 9. Мороз В.І. Математичний запис задачі оптимізаційного проектування напіввагонів за критерієм мінімальної матеріалоємності. // Зб. наук. праць УкрДАЗТ. Харків., 2009. С. 121 – 131.

Кельріх М. Б. Структурно-функціональне описання конструкції модуля кузова сучасних універсальних напіввагонів //Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. Луганськ. 2014. №. 2. С. 210.

Макаренко М. В. Комплексний аналіз економічного ефекту від життєвого циклу сучасного напіввагону // Науково-практичний журнал «Залізничний транспорт України». Київ. 2014. №. 5. С. 107.

Мороз В. І. Визначення перспективних напрямків удосконалення конструкції напіввагонів виробництва ДП «Укрспецвагон» //Зб. наук. праць УкрДАЗТ. Харків. 2008. С. 72-81.

Kelrykh, М., О. Fomin. Perspective directions of planning carrying systems of gondolas // Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2014. № 6. P. 64-67.

Fomin, A. V. The determination of the perspective directions of designing of bearing systems in cargo wagon building // East European journal of advanced technologies. 2012. № 3/7(57). Р. 32-35 p.

Фомін О.В. Теоретичні основи програмного комплексу визначення та використання математичних моделей складових вантажних вагонів // Науковий журнал «Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського». Кременчук. 2013. Вип. 6(83). С. 87-91. 16. Фомін, О.В. Впровадження круглих труб в несучі системи напіввагонів з забезпеченням раціональних показників міцності // Науковий журнал – «Технологический аудит и резервы производства». Харків. 2015. № 4/1(24). С. 83-89.

Ловська А. О. Моделювання навантаженості контейнера-цистерни при перевезенні у складі комбінованого поїзда на залізничному поромі // Вісник Національного технічного університету «ХПІ». 2018. Вип. 33. С. 28 – 32.

Ловська А. О. Дослідження міцності несучої конструкції кузова напіввагона при перевезенні на залізничному поромі // Зб. наук. праць ДУІТ. Київ. 2018. Вип. 32, Т. 1. С. 71 – 80

Published

2019-06-06

How to Cite

Fomin, O., Prokopenko, P., Sapronova, S., & Fomina, A. (2019). Experimental evaluation of the flat wagon stability factor in operation conditions. Transport Systems and Technologies, 1(33), 144–155. https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-33-1-13

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>